Chataření se vrací do módy. Ceny rekreačních objektů stoupají

V posledních letech se zvyšuje poptávka po rekreačních nemovitostech. Na každou chatu nebo chalupu připadá zpravidla hned několik zájemců. Kupující se rozhodují hlavně podle dojezdové vzdálenosti a stavu objektu.

„Zájem o chaty a chalupy se poslední dobou zvedl. Jako by se začalo chatařství znovu vracet do módy. Není ani divu, protože celkově chybí stavební pozemky. Lidé by chtěli stavět, ale nemají kde, tak chtějí mít mimo svůj panelákový byt aspoň něco k odpočinku a relaxaci. Proto se opět vracejí k chatám,“ říká realitní makléřka Veronika Kalousková z kroměřížské realitní kanceláře CENTURY 21 Style Happy. To potvrzuje i Jiří Hruška z CENTURY 21 Partner Liberec: „Za poslední 3 měsíce jsem musel inzeráty na 4 chalupy pro velký zájem stáhnout hned po 2 dnech z nabídky a ve dvou případech se prodala nemovitost prvnímu zájemci, to se mi u bytů a rezidence nestává. Touha lidí po možnosti snadného úniku do přírody je dost silná. Někteří navíc chtějí v přírodě či na venkově bydlet, a to nejen díky nižším nákladům, ale také chtějí změnit životní styl.“

Většina zájemců o rekreační nemovitost jsou koncoví zájemci, nikoli investoři. „Zájemce evidujeme jak ze strany starších občanů, tak i mladších rodin s dětmi. V tomto směru nemáme jasnou specifikaci,“ doplňuje Veronika Kalousková.

Poptávka zvyšuje i ceny

Růst cen chat a chalup zaznamenáváme už delší dobu, stejně jako zvýšení zájmu o tuto komoditu. Mezi důvody patří demografická křivka a trend opouštění měst, kde rostou ceny nad možnosti průměrně vydělávajících lidí. V neposlední řadě i rozvoj turismu a v některých krajích i sekundární využití chalup pro ubytování dělníků. „Třeba ve Východních Čechách hraje roli kvůli umístění dvou závodů Škoda Auto (Vrchlabí a Kvasiny), dochází tak k využívání jakékoliv nemovitosti k ubytování dělníků. Osobně pocházím z obce kousek od Kvasin a mohu potvrdit, že pokud se zde uvolní jakákoliv nemovitost typu chalupy a chaty, je ihned skoupena a rychlou opravou přebudována na ubytovnu pro zahraniční pracovníky,“ říká Tomáš Jelínek, provozní ředitel CENTURY 21 Czech Republic.

„Řada lidí je ochotna z chalupy dojíždět i do zaměstnání. V naší síti jde především o tzv. Husákovy děti, které začínají propadat koníčku chalupaření. Tento trend podpořily i vysoké ceny nemovitostí ve městech a tendence se z města vystěhovat na venkov, kde byl větší dostatek nemovitostí. Lidé jsou ochotni chalupy používat pro celoroční bydlení,“ doplňuje Tomáš Jelínek.

V posledních letech stouply ceny především obyvatelných chalup a to i o desítky procent.

Oproti minulým letům vzrostly letos ceny někde až o 25 procent. Pomalejší růst cen mají naopak malé chaty, kde se nedá bydlet.  Velmi dobře se nyní dá prodat i léta nevyužívaná chata či chalupa na venkově.

Pokud uvažujete o prodeji chaty či chalupy, je nutné se zamyslet právě nad tím, zda je vaše nemovitost právě chatou či chalupou. Mnohdy se stává, že lidé obě tato slova považují za to stejné, není tomu ale tak. Chalupy jsou v podobné cenové relaci jako starší rodinné domy, naopak chaty mají cenu mnohem nižší.

Velkou roli zde hraje také číslo, které má v rámci dané obce objekt přidělené. Chalupy jsou zkolaudovány jako budovy určené k bydlení s číslem popisným. Chaty jsou pak zapisovány pod evidenčním číslem, které charakterizuje budovy určené pro rodinnou rekreaci nebo budovy dočasného charakteru.

Pokud tedy máte velkou nemovitost, kde by se dalo i bydlet, nemusí to nutně znamenat, že jde opravdu o chalupu. Jsou ale případy, kdy se z takovéto chaty, dá rekolaudací vytvořit chalupa, ta však musí splňovat zákonné parametry pro bydlení. Většinou je to ale problém, např. kvůli nízkým stropům, malým oknům, příliš malým místnostem, apod. To by se ovšem také dalo stavebními úpravami změnit, ale opět to má to ALE, je nutné, aby to korespondovalo s územním plánem obce. Při zvětšování chaty je potřeba myslet na to, že nemovitost můžete zvětšit až o 20% bez ohlášení, větší změnu je pak potřeba ověřit v územním plánu a na obecním úřadě.

Lopota na chalupách už není v módě

Mimo klasických chatařských oblastí lidé preferují i objekty zajišťující dostatek soukromí. V poptávkách jsou i samoty, něco u lesa s velkou loukou apod. Důležitá je pro zájemce dobrá dojezdová vzdálenost od místa bydliště (cca do 60 km). Zda se jedná o dřevěnou chatu, nebo chalupu, není rozhodující. „Spíše jde klientům o technický stav objektu, připojení elektřiny, a hlavně vody. Nemusí být mnohdy přivedena přímo do objektu, ale určitě alespoň na pozemku. Také je důležitým faktorem možnost příjezdu autem až k objektu,“ říká makléřka Veronika Kalousková s tím, že to bývá komplikace, zvlášť když je ještě z dřívějších dob příjezd zajištěn přes cizí pozemky a není ošetřen věcným břemenem. „Původní majitelé se dříve osobně znali, stavěli si chaty většinou ve stejné době a nedělali s tím problémy. Dnes se změnou vlastníků s tím už ale může být velký problém.“

Pro rychlý prodej je rozhodující dobrý stav objektu. „Lidé nemají problém s menšími úpravami a modernizacemi. Do rozsáhlejších rekonstrukcí se jim ale většinou nechce. Trendem již není opravování o víkendech, opravy svépomocí. Dnešní zájemci hledají skutečný odpočinek, klid a zábavu,“ uzavírá Veronika Kalousková.

 

Zdroj:

Century21, https://bit.ly/3gYQ3PM

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart